Nya verktyg för att diskutera fördomar

Rollspel för skolor, digitalt test och infografik. Genom projektet Fördomskavalkad har Fredens Hus i Uppsala testat nya verktyg för att diskutera fördomar och orättvisor i samhället med ungdomar.

Tanken med Fördomskavalkad var att göra ett aktuellt nedslag i Fördomssverige 2015-2017. Här belyser Fredens Hus de fördomar som man träffar på i Sverige beroende på var i landet man är och vilka personer man träffar. Syftet med projektet var att bryta stereotyper och skapa förutsättningar för framför allt barn och ungdomar att våga agera annorlunda och bryta normen.

En stor undersökning om fördomar genomfördes bland svenska folket och baserat pådenna togs det fram ett digitalt fördomstest på fordomstest.se. Testet är omvänt från andra fördomstest då man får fram ett resultat som berättar vilka fördomar andra människor har om just dig.

Från resultaten i undersökningen och mer djupgående berättelser från 50 svenskar satte projektet ihop en pedagogisk utställning som hade premiär på Kulturnatten i Uppsala 2016 och sedan har turnerat runt bland skolor tillsammans med en pedagogisk workshop.

Rollspel om Hierarkia och Anarkia

I samarbete med Lajvverkstaden i Västerås och klasser i Uppsala, Mora och Gävle tog projektet fram en pedagogisk skolbox. I den ingår bl.a. ett rollspel där deltagarna simuleras in i värld av motsättningar mellan de två länderna Hierarkia och Anarkia. I boxen ingår också en infografisk-film med introduktion till fördomar. Skolboxen erbjuds till skolor och lärare som vill jobba med dessa frågor. Övningarna som ingår har fått väldigt positiv respons från både elever och lärare och kommer att ingå i Fredens Hus ordinarie pedagogiska verksamhet efter projektet.

Projektet Fördomskavalkad nådde totalt ???  människor och sammanlagt involverades mer än 150 skolklasser.

Artivist.nu har gett projektstöd till Fördomskavalkad och möjliggjort en bredare nationell spridning än vad Fredens Hus har i sin ordinarie verksamhet. Projektet har finansierats av Postkodlotteriets Kulturstiftelse.

Sammanfattning till kunskapsbasen

  • En bra bredd av aktiviteter.
  • Stabilt samarbete med målgruppen och skolor.
  • Verktyg som kan leva vidare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *